Lage rugpijn: wat moet je ermee?

Categorie Overig

Lage rugpijn, bijna iedereen heeft er weleens last van. Het vervelende is dat je met pijn in de onderrug vaak geen prettige houding kunt vinden. Zowel staand als zittend zeurt de pijn door. En dan hebben we het nog niet over het urenlange gewoel om een dragelijke slaaphouding te vinden. Kortom, er is geen enkele reden om onnodig lang rond te lopen met lage rugklachten.

Lage rugpijn kan het resultaat zijn van bepaalde (acute) rugklachten, daarover lees je hieronder meer. Gelukkig is lage rugpijn meestal van korte duur. Een pijnlijk of stijf gevoel kan het gevolg zijn van een verkeerde houding, stress of overbelasting. Ook overgewicht of onvoldoende lichaamsbeweging kunnen een rol spelen.

Wat je moet doen bij lage rugpijn? In de meeste gevallen loont het om gewoon in beweging te blijven. Bij twijfel: bel de huisarts of fysiotherapeut.

Soorten lage rugpijn

Het is niet altijd mogelijk een ‘naampje’ te geven aan lage rugpijn. Deze lage rugklachten zijn wel vaak te identificeren:

Lumbago

Door verkeerd te tillen of te bukken kan het ‘in je rug schieten’. Zo’n lumbago, ook wel bekend als spit, is een pijnlijke acute klacht die je ernstig kan belemmeren in je activiteit. De pijn, die vaak zowel in de onderrug als het bekken voelbaar is, kun je goed behandelen met fysiotherapie, ook als je er al langere tijd mee rondloopt.

Hernia

Door continue eenzijdige overbelasting van je lichaam kan een lumbale hernia, oftewel een onderrughernia ontstaan. Hierbij voel je dat een uitsteeksel in een van je tussenwervelschijven tegen je zenuwbaan aandrukt. Hier lees je meer over de oorzaken en behandeling van hernia.

lage_rugpijn_fysiotherapie_de_zwaluw2

Uitstralende pijn en triggerpoints

Lage rugpijn kan ook uitstralen naar je bil of bovenbeen. Bij deze klacht, beter bekend als ‘ischias’, is een juiste diagnose extra belangrijk om de bron van de pijn aan te pakken. Die pijnbron kan ook elders in het lichaam zitten. Als je bijvoorbeeld last hebt van triggerpoints (lokale spierverkrampingen) kun je pas volledig herstellen door eerst de triggerpoints aan te pakken met fysiotherapie.

Fysiotherapie bij lage rugpijn

Door het lichaam als geheel te bekijken kan fysiotherapie zeer effectief zijn tegen lage rugpijn. Op mijn praktijk in Culemborg kan ik je helpen met behandelingen zoals triggerpoint– of klassieke massages, oefeningen, mobilisatie, manipulatie, IASTM en dry needling. Bel me op 06 406 111 50 of stuur een mailtje naar info@fysiodezwaluw.nl. Dan kijken we samen naar de mogelijkheden.