Rusteloze benen? Doe er wat aan!

Categorie Overig

Je wilt rustig in slaap vallen, maar voelt de onbedwingbare drang om je benen te bewegen. De bewegingsdrang wordt aangewakkerd door een tintelend of brandend gevoel. Pas na een tijdje met je benen te trappelen ebt het onprettige gevoel (tijdelijk) weg. Herkenbaar?

Restless legs sydroom (RLS), ook bekend als ‘rusteloze benen’, kan je nachtrust ernstig beïnvloeden. De meeste mensen omschrijven de beenklacht niet zo zeer als pijnlijk, maar hebben er wel veel last van. En hoewel rusteloze benen in eerste instantie niet gevaarlijk zijn, kunnen ze wel leiden tot slapeloosheid en alle fysieke en mentale gevolgen van dien. Tijd om er wat aan te doen dus!

Is restless legs syndroom te voorkomen?

Je kunt simpelweg de pech hebben dat RLS in je familie voorkomt. Ook tijdelijke gebeurtenissen zoals een blessure of zwangerschap kunnen rusteloosheid in de benen veroorzaken. Bij chronische klachten ligt de oorzaak meestal in je spieren, doorbloeding, zenuwstelsel of een combinatie.

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Hier kun je zelf op letten om RLS te voorkomen of te verminderen:

• Beweeg overdag voldoende;
  • Vermijd (overmatig) cafeïne- en alcoholgebruik;
  •  Stop met roken;
  • Check altijd de bijsluiter van medicijnen op bijwerkingen.

De oplossing ligt vaak in een behandeling van je spieren, doorbloeding en zenuwstelsel.

Is restless legs syndroom te behandelen?

Over rusteloze benen is nog lang niet alles bekend, ik zal dan ook niet roepen dat ik het meteen voor je kan oplossen. In ernstige gevallen zal ik je zelfs doorverwijzen naar de huisarts, die kan uitzoeken of er achterliggende medische problemen zijn en eventueel medicatie voorschrijven. Maar ik begrijp het heel goed als je in eerste instantie liever kiest voor een aanpak zonder medicijnen.

Gelukkig zijn de symptomen van RLS in de meeste gevallen te behandelen met osteopathische en fysiotherapeutische behandelingen. Met een combinatie van hands-on technieken en oefeningen, kun je de spierspanning laten afnemen. Behandelingen gericht op je bloedcirculatie zorgen voor beter doorbloede spieren en de afvoer van afvalstoffen. En denk bij de behandeling niet alleen aan de benen zelf, maar ook aangrenzende lichaamsdelen zoals de rug. Door je lichaam te bekijken en te behandelen als geheel, heffen blokkades op en leert je lichaam zichzelf gezond te houden.

Benieuwd of een behandeling op maat de oplossing is voor jouw rusteloze benen? Neem vrijblijvend contact op via 06 406 111 50 of info@fysiodezwaluw.nl.