Het middenrif is een grote, maar vrij onbekende spier. De koepelvormige spier scheidt de borstholte (boven, met je longen en hart) met je buikholte (onder, met je andere organen). De spier zorgt ervoor dat je onderste ribben uitzetten om te kunnen ademhalen. Een behoorlijk essentiële spier dus!

Middenrifklachten gaan regelmatig samen met een verhoogd stressniveau

Omdat het middenrif het centrum van je lichaam vormt, kunnen problemen aan de spier effect hebben op een groot deel van je lichaam. Symptomen variëren van zeurende pijn tot vermoeidheid en moeite met ademhalen.

Klachten aan het middenrif kunnen samengaan met:

Gouden trio

Een juiste diagnose is erg belangrijk bij middenrifklachten. Vaak is er namelijk sprake van een ‘kip- of ei-verhaal’ of een ‘gouden trio’. Hoe dat werkt? Problemen in de nek kunnen bijvoorbeeld leiden tot middenrifklachten, die vervolgens leiden tot maagzuurproblemen, waardoor de problemen in het middenrif weer verslechteren. Een volledige diagnose en behandeling is dan nodig om de neerwaartse spiraal te onderbreken en jouw ‘trio’ van klachten te stoppen.

Een behandeling met osteopathie kan wonderen doen in combinatie met fysiotherapie

Fysiotherapie en osteopathie bij middenrifklachten

De behandeling kan zo simpel zijn als het middenrif onder de ribbenboog losmaken met manuele fysiotherapie. Maar zoals hierboven omschreven, kunnen de klachten samenhangen met allerlei andere lichamelijke problemen, die op hun beurt aangepakt moeten worden om de klachten te verminderen. Bij oorzaken in onder meer het zenuwstelsel of de organen, kan een behandeling met osteopathie een welkome aanvulling zijn bovenop ‘standaard’ fysiotherapie.

Werk maken van jouw middenrifklachten? Loop niet langer rond met pijn en maak een afspraak bij Fysiotherapie de Zwaluw. Bel me vrijblijvend op 06 406 111 50 of stuur een e-mail naar info@fysiodezwaluw.nl.

middenrif