Armklachten kunnen je belemmeren in je dagelijkse activiteit. Je gebruikt je armen immers bijna overal voor. Je armen bevatten verschillende spieren, botten, zenuwen en bloedvaten die samenwerken om al je dagelijkse bewegingen mogelijk te maken. Het is soms even speuren naar de oorzaak van armpijn, maar negen van tien de keer is er wat aan te doen. Loop dus niet te lang rond met armklachten!

Soorten armpijn

Je arm strekt zich uit van je schouder tot je pols en omvat verschillende complexe kruispunten waar klachten kunnen optreden. Meer informatie over schouder-, pols-, en elleboogklachten vind je hier:

Spieren, botten, zenuwen en bloedvaten vormen complexe systemen in je armen

Overige armklachten

Tussen de armgewrichten in vind je de bovenarm (tussen schouder en elleboog) en de onderarm (tussen elleboog en pols). Hoewel deze delen van je arm buiten de complexe knooppunten liggen, kun je ook daar net zo goed klachten ervaren. Het niet weten waar die pijn vandaan komt is vaak net zo vervelend als de pijn zelf. Reden genoeg dus om er wat aan te doen. Dit zijn drie bekende oorzaken van armpijn:

Cervicogene pijn

Pijn in de bovenarm kan afkomstig zijn uit je nek. De pijn wordt veroorzaakt door overmatige spierspanning of een beknelde nekzenuw. Een osteopathische behandeling aan je nek kan dus bijzonder effectief zijn tegen pijn in je bovenarm.

Tendinitis

Pijn en zwelling in je onderarm worden soms veroorzaakt door een ontsteking in één van je armpezen. Het zeurende gevoel van tendinitis is geen pretje, maar drukverlagende therapie biedt gelukkig meestal uitkomst.

Uitstralende armpijn

Net als bij cervicogene pijn kan de pijnbron van boven- of onderarmklachten liggen in een ander lichaamsdeel, zoals je schouder of nek. Soms gaat het niet om pijn, maar om tintelingen of een slap gevoel. In het geval van zulke uitstralende pijn, oftewel referred pain, is een goede diagnose extra belangrijk. Je herstel kan immers pas beginnen als je weet waar de oorzaak ligt.

Diagnose is de sleutel: soms ligt de pijnbron van armklachten elders in het lichaam

Osteopathie bij pijn in je arm

Bij Fysiotherapie de Zwaluw in Culemborg help ik je graag verder met een fysiotherapie- of osteopathiebehandeling op maat. Bij zo’n behandeling benader ik het lichaam als geheel om de werkelijke oorzaak van klachten aan te pakken. Hands-on technieken zijn daarbij net zo belangrijk als advies over hoe je zelf met je klachten kan omgaan en hoe je toekomstig ongemak kunt voorkomen. Samen vinden we de beste oplossing!

Wil je weten of een behandeling met osteopathie jouw armpijnklachten kan verlichten? Bel me op 06 406 111 50 of stuur een e-mail naar info@fysiodezwaluw.nl.

armpijn